ja és az alfáknak is
Kik is ők ?
Bár látható, hogy a kommunikáció folyamatosan változik, de vannak azért olyan viselkedési normák, amiknek az emberiség fejlődésének és együttélésének több ezer éves múltjára való tekintettel stabilan meg kellene maradniuk:
- az embertársaink - és kiemelten az idősebbek - iránt érzett alapvető tisztelet és támogatás. BKV -s kirándulásaim alkalmával döbbentem tapasztalom, hogy a mobileszközökbe mélyedve a fiatalabbak közül csak kevesen veszik észre, hogy egy terhes kismama, vagy egy láthatóan mozgási nehézségekkel küzdő idősebb utazó száll fel és át kellene adni az ülőhelyet. Ez sajnos egyes esetekben a szülői minta hiánya is lehet, akik már nem fordítanak elég időt ennek megértetésére, hiszen ők is rohanó életet élnek
- fiatal anyukák, apukák közül csak kevesen hívják fel a kisgyermekük figyelmét, hogy arra az ülőhelyre, ahová más emberek is le fognak ülni, arra ne tegyék fel a cipőjüket. Ez az egyik legfeltűnőbb figyelmetlenség !
- arról már nem is beszélek, hogy a sakálként üvöltő gyerkőcöt illene megtanítani, hogy közösségi térben ezt nem illik. Egyszer egy VOLÁN járaton a hátsó sorban fiatal lányok vihogtak visítva az egész úton. Már többen néztek hátrafelé, mert a fülhallgatókon is áthatolt a jókedvük. Nem sok hiányzott, hogy a literes bubis vizes palackomat nem fröcsköltem rájuk, de engem úgy tanítottak, hogy ezt is csak Húsvét alkalmával lehet.
- viszont az is igaz, hogy a bébibúmosoknak sem illik a METRO -n a másik arcába üvölteni az éppen aktuális magánbeszélgetésüket, üzleti titkaikat. Motoszkál bennem a kisördög, hogy egyszer egy ilyen esetben fapofával bekapcsolódjak a beszélgetésbe ! Lenne meglepetés ! (Gyuri bácsi mondta, hogy a pisológusok ajánlása szerint ilyenkor rájuk kell szólni, hogy hangosabban beszéljenek, mert a METRO szerelvény másik végén nem hallják egészen tisztán)
- az előre köszönés, és nem csak úgy, hogy "szia !". Nemrég egy szolgáltató weboldalán a chat ablak felelőse is ezt tette, amit viccesen kommentáltam. Legnagyobb meglepetésemre egy határozott hangú kioktatást kaptam, hogy ez a chat esetében megszokott, kötetlenebb forma, vegyem tudomásul. Nincs vele különösebb problémám, de ennek mértéktelen terjedése azért elgondolkodtató. Mintha az idősebbek nem neteznének ! A BKV -s tapasztalatok alapján az utazó közönség kb. 50% -a netezik utazás közben, chat -el, mail -t ír, ügyeket intéz, függetlenül attól hogy Z generációs, vagy bébibúmos
- a dolog másik oldala viszont az, hogy a bébibúmosoknak is tudomásul kell venni, hogy ha van publikus mail fiókjuk, akkor nem csak hetente egyszer illik azt megnézni, mert a mai irányelvek szerint, aki 2 órán belül nem válaszol egy mail üzenetre, akkor az az ügy kukázásra kerülhet
- ugyancsak "kellemes" színfolt a rövidítésekre való törekvés a fiatalabb generáció részéről, hiszen nekik takarékos életet kell élniük, csökkenti szeretnék a biológiai lábnyomukat ! Gyakran kapok bébistől is ilyen rövidítéseket, hogy: "a jövő 7en", "már 100x mondtam Te lüke", stb. Azért az anyanyelvet nem kellene a végtelenségig lesilányítani
- szintén már-már elfogadott jelenség, hogy a chat -elők lusták kikeresni a magyar ékezetes betűket és angolmagyarul írnak, pl. "koszonom". Pedig minden mobilon van szabályos magyar ékezetes billentyű kiosztás
- és a bébisek között vannak indokolatlanul (udvariatlanul) "rejtőzködők" is, akik azt kérik, hogy tiltsuk le a mail nyomkövetését is velük kapcsolatban, ami azért nem egykönnyen teljesíthető. Annak kontrollálása, hogy a címzett megkapta/elolvasta a küldeményt, az hasznos információ: a visszaigazolásból kiolvasható, hogy jó mail címre ment-e az üzenet, vagy az pl. betelt, megszűnt. És ugyancsak hasznos a küldő számára, hogy elolvasták-e az üzenetét, azaz egy későbbi személyes beszélgetésben lehet-e annak tartalmára hivatkozni vagy sem
De jaj, mindjárt nyakunkon az "alfák" !!!
Vajon ezek miket fognak még kitalálni !
Ezek az Alfák !
VálaszTörlésTöbbet fogdossák a mobiltelefont, mint cumit.